Onderwerp:Vragen en Antwoorden.
In de onderstaande tekst heb ik een aantal vragen opgenomen die mij als webmaster worden gesteld. Soms staan de antwoorden erachter. Weet je het antwoord op een vraag stuur deze dan naar webmaster@familie.kaas.nl
vr 1: Hoe komt de Edammer Kaas aan een
rode kleur?
antw: (via de VVV in Alkmaar). De rode kleur zit in de waslaag om de Edammer Kaas heen. De kleur rood wordt gebruikt om de vliegen weg te houden, en omdat het voldoende donker is om het licht tegen te houden. Jan Pastoor vult aan dat niet rood maar blauw de kleur is waar vliegen niet op willen zitten. Bij boeren waren de keukenkasten en keukens om die reden blauw geschilderd.
vr2: Van school kregen we de opdracht het
logistieke proces
antw: (via Kim Roggekamp) melk >
vr 3: Ik wil graag verder in de kaasbranche en wil graag weten wat voor opleiding ik daarvoor moet gaan doen. Ik wil uiteindelijk een eigen zaakje gaan openen waarbij ik noten , kazen en wijnen ga verkopen. Kunnen jullie mij vertellen hoe ik verder moet.
antw: Je kunt deze opleiding volgen, zoals ik dat ook doe, in
Leeuwarden (Friesland) bij de AOC Friesland en in Almelo bij de AOC Oost. Meer info is ook te vinden op de site www.werkenenlerenin1.nl.
Dit is een opleiding van Frieslandfoods beter bekend als Frico (Kaas) en Domo
(Poeder). [antwoord via Umit Ördek [UmitOerdek@student.aocfriesland.nl]
vr 4: In onze abdij maken wij voor eigen gebruik diverse kazen. Soms
hebben wij kazen welke niet geheel gelukt zijn en waar wij eigenlijk smeerkaas
van zouden willen maken. Echter, wanneer wij dat proberen is het resultaat dat
de door ons gemaakte smeerkaas steeds weer stolt.
Weet u een oplossing hoe wij van deze deels mislukte kazen (bv bevat grote gaten, is soms bitter etc) toch smeerbare smeerkaas kunnen maken. Wat wij tot nu toe probeerden was deze kazen te smelten en met bijvoeging van (olijf-)olie smeerbaar te maken.
antw: Er bestaan anti-stollingsmiddelen die in de foodsector gebruikt
worden,
vr 5: Hoe moet je kaas bewaren?
antw: (van een medewerkster in een kaaswinkel) Het
beste om
Mocht
vr 6: Welke soorten
kaas zijn er?
antw: Kijk een op www.cheese.com Die site bevat een
beschrijving van veel kaassoorten uit de hele wereld.
vr
7: Waar kunnen wij (scholieren en HBO-ers)
schriftelijke documentatie krijgen over kaas?
antw: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaas
Heel uitgebreide informatie.
antw: Lid van de consumentenbond? Kijk dan
op Kaasschaven; quicktest, 1 december 2005
(pdf: 123 kB)
Vocht |
|||
Op hout is het wel hygiënisch verantwoord, maar let er wel op dat het geen ruw hout is.
vr 12: Wat
betekent de + die op kazen wordt vermeld zoals 48+ (ook bij andere getallen)
Bron: Levensmiddelenleer (C. Catsberg, G. Kempen-van Dommelen), hoofdstuk
11: Kaas.
Ingezonden door: Ilse Pepping Studente Voeding en Diëtetiek
antw: ?
vr 15: Hoe
komt Kaas aan zijn naam?
antw: ?
antw: ?
antw: ?
vr 18: Hoe hoog is een Zwitserse kaas ? (A. de Leeuw)
antw: ?
antw: zie de website http://www.foodpairing.be/
(Niek Slippens)
vr 20: Kun je zelf ook rookkaas maken? Zo ja hoe doe je dat?(R.
Bouma)
antw: ?
antw: Dit lijkt me vreemd en hier op het bedrijf hebben we er ook nog nooit van gehoord. Wel dat er uit de maag van een nuchtere kalf (die nog niets anders dan moedermelk heeft gehad) stremsel word gehaald. Dit is wel halal (staat op het etiket van de tank die we gebruiken) maar er bestaat ook Fromase stremsel en dit is plantaardig stremsel dus vegetarisch. Bij de Albert Heijn kan je naar vegetarisch kaas vragen die kunnen je het zo aanwijzen.
antw: ?
vr 23: Voor mijn verzameling ben ik op zoek naar
oude/antieke kaasboren. Wie kan
mij daar aan helpen. Over de prijs worden we het wel eens. Of wie weet adressen
waar ze nog oude/antieke kaasboren verkopen? (Ben den Hollander)
antw: ?
vr 24: Ik ben een kaasliefhebber en dan met name van Franse,
Italiaanse en Engelse kazen. Wat ik graag wil weten is of je Mascarpone
alleen maar in gerechten kunt gebruiken of dat ie ook geschikt is om op de
boterham te eten bijvoorbeeld bij de lunch. (John Thijssen)
antw: ?
vr 25: Ik verzamel kaasvignetten en ben op zoek naar een beurs om
deze te ruilen. Wie kan mij daar aan helpen (
antw: ?
vr 26:
antw: ja, dat kan. Niet te lang er in laten zitten ivm uitdrogen. Ook
buitenlandse kazen vries ik vaak in. Zoals Brie, Camember e.d.
vr 27: Ik heb geprobeerd om kaas te smelten in de magnetron, maar
daar wordt het hard. Hoe kan dat? (Laura Oosting)
antw: Er zijn verschillende soorten kaas die niet smelten, zoals de Indiase Panir-kaas, de Italiaanse Ricotta, en de meeste verse geitenkazen. Dat komt omdat die kazen (vrijwel) alleen met zuur en niet met stremsel zijn gestremd. Stremsel creëert een grootschalige structuur (door de hele kaas heen) van grote caseïne moleculen, maar waar dus maar weinig calcium ionen tussen zitten, en daardoor maar weinig waterafstotende bindingen. Daardoor is die structuur gevoeliger voor verhitting.
Kort door de bocht betekent bovenstaande dat uit niet smeltende kazen het water sneller los komt, en dus niet de kaas maar het water dat in de kaas zit de energie van de magnetronstraling opvangt. Daardoor gaat dat water koken en verdampt ht zonder de kaas op te warmen. En daardoor smelt de kaas niet, maar droogt uit. Wat wel weer een intensere smaak geeft! (Bron: Harold McGee - Over koken en eten) reactie Niek Slippens)
vr 28: Bestaat er ook mozzarella kaas zonder stremsel of
vegetarisch stremsel?
antw: ?
vr 29: Weet iemand precies wat Fenegriek is? Kaas met dit kruid
erin vinden wij heerlijk maar wat het precies is en vandaan komt…? Het
lijkt op walnoot maar de smaak blijft na het eten minder “hangen” wat ik
vervelend van walnoot vind. Dus dit vind ik lekkerder.?(Martje Veltman)
antw: Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenegriek
vr 30: Hebt u voor mij een recept voor kaaspate ?
(h. brants)
antw: Kijk eens op: http://www.smulweb.nl/1146538/koken/recept/Kaaspate-met-noten of http://www.smulweb.nl/1112276/koken/recept/Kaaspate of http://www.ah.nl/allerhande/kookschrift/recept.jsp?id=20653 of http://www.kookjij.nl/recept/00044639/Kaaspate.html
vr 31: Marja Zahavi is op zoek naar kaas die gemaakt is met probiotica.
Dus niet eentje die met zuur en stremsel is gerijpt maar waaraan levende
culturen zijn toegevoegd. Kun je mij zeggen welke kaas (kazen) levende culturen
bevatten? en waar ik die kan kopen? Wat jammer toch dat wij al ons voedsel
steriel hebben gemaakt om commerciele redenen.
antw: ?
vr 32: Wibo Goes wil graag echte Nederlandse kaas in Spanje importeren. Hij vraagt: Moet de kaas koud vervoerd worden? Vanaf welke buitenlucht temperatuur moet kaas koud bewaard worden?
antw: Hele
kazen hoeven niet gekoeld vervoerd te worden, het dient wel bij voorkeur dat de
buitentemperatuur tijdens vervoer niet hoger is dan 20 graden. De
bewaartemperatuur voor kaas is 14 graden.
vr 33: Het overkomt ons vaak dat er op de kaas een witte uitslag ontstaat,vaak beginnende bij de randen. Kunt U mij vertellen wat het is,hoe het ontstaat en of het schadelijk is. Misschien kunt U mij een advies geven op welke manier dit mogelijk te voorkomen is? (H. vd Berg, Wouw)
antw: ?
vr 34: Met welke kaas maak je pindakaas (Olaf Aalberts)
antw: In
pindakaas zit helemaal geen kaas. Hoe je het maakt kun je lezen op: http://www.coquinaria.nl/recepten/07.4recept.htm
vr 35:
antw: ?
laatste wijziging d.d.
14 januari 2010..